ZNP - Oddział Cieszyn


AKTUALNOŚCI

Wyniki XVIII Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego
„O Złotą Wieżę Piastowską” 2018 r.

09.2018

 

    Jury Konkursu -
1. Przewodniczący - Franciszek Nastulczyk – poeta i tłumacz,
2. Piotr Zemanek – poeta i bard,
3. Patrycja Łyżbicka – polonistka, nauczycielka, poetka

Wyniki XVIII Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „O Złotą Wieżę Piastowską” -

Złota Wieża Piastowska - Cecylia Suszka, Koniaków
Srebrna Wieża Piastowska - Mirosław Gabryś, Cieszyn
Brązowa Wieża Piastowska - Nikoleta Saluk, Zebrzydowice


Wyróżnienie - Anna Dwojnych, Toruń
Wyróżnienie - Karol Graczyk, Toruń

Nagroda Specjalna
za wiersz nawiązujący tematyką do Cieszyna i Ziemi Cieszyńskiej
- Jerzy Stachurski, Czeczewo

Nagroda Specjalna
dla twórcy będącego członkiem Związku Nauczycielstwa Polskiego
- Mirosław Kirszensztejn, Knurów


XVIII Ogólnopolski Konkurs Poetycki „O Złotą Wieżę Piastowską” 2018 r.

09.2018

 

    W związku z działaniami Zarządu Głównego ZNP jesteśmy zmuszeni przesunąć termin podsumowania XVIII Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „O Złotą Wieżę Piastowską” na 27.10.2018 r.
Zmianie ulega punkt IV.4 regulaminu - "(...) podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbędzie się w Cieszynie, 27 października 2018 roku (...)"
Laureaci zostaną powiadomieni telefonicznie (oraz e-mail) niezwłocznie po zakończeniu prac komisji.


Zapraszamy do udziału w XVIII Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim „O Złotą Wieżę Piastowską” 2018 r.

05.2018

 

    Zapraszamy do udziału w XVIII Ogólnopolskim Konkursie Poetyckim
„O Złotą Wieżę Piastowską” 2018 r.

Poniżej - Regulamin.

I Międzynarodowe Mistrzostwa Pracowników Oświaty w Grze Podwójnej w Badmintona – CIESZYN 2018 –

22.02.2018

 

ZAPRASZAMY wszystkich miłośników badmintona!

Prosimy o przesłanie karty zgłoszenia na adres - cieszyn@znp.edu.pl

Ilość startujących ograniczona - decyduje kolejność zgłoszeń!

Poniżej - Regulamin i Karta Zgłoszenia.

Dzięki nam MEN wycofuje ocenę moralno-etyczną

22.02.2018

 

plakat Walczyliśmy o usunięcie tych kryteriów z nowej oceny pracy nauczycieli!
    Związek Nauczycielstwa Polskiego otrzymał propozycje kryteriów oceny pracy nauczycieli oraz kryteriów oceny pracy dyrektora. To materiał wyjściowy ministerstwa edukacji do dyskusji podczas najbliższego posiedzenia Zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli, które odbędzie się 28 lutego.
    Do tej pory ministerstwo proponowało ponad 40 kryteriów oceny pracy nauczycieli. Lista wymagań różniła się w zależności od stopnia awansu zawodowego i w przypadku stażystów miała 17 pkt, nauczycieli kontraktowych – 26, mianowanych – 33, a dyplomowanych – aż 40. Jednym z kryteriów była ocena etyczno-moralna! Związek podkreślał, że możliwość oceniania nauczycieli pod kątem moralno-etycznym – według kryteriów ustalanych indywidualnie przez każdego dyrektora placówki – daje ogromne pole do nadużyć i jest bardzo niebezpieczne (może skutkować m.in. niższymi zarobkami).
    Teraz ministerstwo edukacji wycofało się z oceny moralności. W materiale „roboczym” resortu edukacji, który Związek otrzymał 21 lutego, nie ma już tego punktu. Także lista wymagań jest krótsza: dla stażystów ma 9 pkt, kontraktowych – 13 pkt, mianowanych – 18 pkt, a dyplomowanych – 22 pkt.

Status zawodowy nauczycieli

20.02.2018

 

    Minister edukacji odebrała już niektóre dodatki, skazała nauczycieli na przymusowy wolontariat w szkołach, a teraz szykuje nam:
- nowe – uznaniowe – kryteria oceny pracy
- wydłużony awans zawodowy
- niższe pensje (bo gwarantowana będzie tylko płaca zasadnicza i dodatek stażowy)
- wirtualny dodatek 500+ (tylko dla niektórych, w pełnej wysokości od 2022 roku
plakat

XIII Ogólnopolskie Mistrzostwa Pracowników Oświaty i Ich Rodzin w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie - 17.02.2018 r.

19.02.2018

 

    W sobotę, 17 marca prawie 50 narciarzy i snowboardzistów spotkało się na stoku ośrodka "Złoty Groń" w Istebnej by rywalizować o tytuł Mistrza Polski Pracowników Oświaty w sportach zimowych. Popołudniowa, mroźna aura sprzyjała sportowej, zaciętej rywalizacji. Tegoroczna edycja miała wyjątkowy charakter, gdyż drugi przejazd został przeprowadzony po zapadnięciu zmroku, przy sztucznym oświetleniu stoku, co z pewnością dostarczyło zawodnikom dodatkowych wrażeń.
   Zarząd Oddziału ZNP w Cieszynie składa serdeczne podziękowania wszystkim, którzy zaangażowali się w przygotowanie zawodów oraz bezpośrednio pomagali przy ich organizacji w sobotnie popołudnie.

   Wyniki tegorocznych Mistrzostw:

Grupa I i II:
1. Jadwiga Gołda     2. Ewa Gitner-Szrajer     3. Ewa Mroczka
Grupa III:
1. Aleksandra Nosowicz     2. Aleksandra Żebrok     3. Sabina Stec-Peter
Grupa IV:
1. Anna Cieślar     2. Julia Cieślik     3. Izabela Kowalska-Cichos
Grupa V:
1. Bogdan Zachemba     2. Władysław Ligocki     3. Józef Stanek
Grupa VI:
1. Grzegorz Wanat     2. Piotr Jaworski     3. Michał Korzistka
Grupa VII:
1. Józef Peter     2. Andrzej Cieślar     3. Michał Nosowicz
Grupa VIII:
1. Jakub Cieślar     2. Krzysztof Paździerski     3. Jan Nosowicz
Grupa - Snowboard:
1. Mateusz Żebrok   2. Michalina Ligocka   2. Laurent Tomecki (*)   3. Gaja Ligocka
(*) po decyzji organizatorów
Grupa Rodzinna:
1. Rodzina - Cieślar     2. Rodzina - Nosowicz     3. Rodzina - Cienciała

Najstarszy zawodnik - Jerzy Cienciała (1930 r.)
Najmłodszy zawodnik - Adam Okroshko (2014 r.)

Dla nauczyciela 20 – 40 zł, dla Zalewskiej – 75 tys. zł

13.02.2018

 

plakat

    75 100 zł – tyle wyniosły w 2017 r. nagrody premiera dla minister edukacji Anny Zalewskiej. Szefowa MEN należała do najwyżej nagrodzonych ministrów w rządzie byłej premier Beaty Szydło. Nauczyciele w tym samym czasie otrzymali waloryzację 20-40 zł.
   Jak wyliczył Głos Nauczycielski, ujawnione przez Kancelarię Premiera dane pokazują, że Anna Zalewska w 2017 r. średnio co miesiąc mogła liczyć na dodatek w wysokości 6 258 zł do wynoszącej ponad 16 000 zł pensji. Warto w tym kontekście przypomnieć, że nauczyciele otrzymali w 2017 r. waloryzację wynagrodzeń w wysokości 1,3 proc., co przełożyło się na wzrost pensji o 20-40 zł (w zależności od stopnia awansu zawodowego i poziomu wykształcenia).

XIII Ogólnopolskie Mistrzostwa Pracowników Oświaty i ich Rodzin w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie - ZAPRASZAMY

8.02.2018

 

    Zapraszamy do udziału w XIII Ogólnopolskich Mistrzostwach Pracowników Oświaty i ich Rodzin w Narciarstwie Alpejskim i Snowboardzie - 17.02.2018 r.

Poniżej - Regulamin i Karta Zgłoszenia.

Sejm: ZNP walczy o podwyżki

7.02.2018

 

   We wtorek, 6 lutego na wspólnym posiedzeniu sejmowych komisji edukacji oraz samorządu terytorialnego odbyła się dyskusja o podwyżkach dla nauczycieli.
   Marzena Machałek, wiceminister edukacji otwarcie przyznała, że MEN sfinansuje 5% podwyżki od 1 kwietnia ze zlikwidowanego dodatku mieszkaniowego.
– Pieniądze z dodatku mieszkaniowego zostały przesunięte do kwoty bazowej – powiedziała. – Nie, nie ma zwolnień – mówiła o skutkach reformy edukacji. Po czym za chwilę dodała, że samorządy otrzymały pieniądze na odprawy dla zwalnianych nauczycieli – Słuchając wypowiedzi wiceminister edukacji, zastanawiam się, jak daleko granica wstydu została przesunięta, kiedy słyszymy, że nie było zwolnień, że nikt nie stracił pracy, że przeprowadzone zmiany mają pełną akceptację społeczną – mówił szef ZNP.
   Dodał, że planowane od 1 kwietnia podwyżki są niewystarczające, a nauczyciele sami je sfinansują ze zlikwidowanego przez MEN dodatku mieszkaniowego. Tymczasem dobra sytuacja budżetowa pozwala na realne zwiększenie wynagrodzeń nauczycieli. Prezes ZNP zaproponował, aby wydatki na oświatę i wychowanie wzrosły do 4% PKB. Jednak, jak podkreślił szef ZNP, tegoroczna subwencja nie pokrywa skutków wzrostu wynagrodzeń!

Żądania ZNP:
- wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 15 proc., z wyrównaniem od 1 stycznia 2018 r.,
- zabezpieczenie środków na wynagrodzenia i ich wzrost dla wszystkich nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i właściwe resorty,


Te żądania przedstawiciele ZNP – razem z FZZ – przedstawili minister edukacji, 24 stycznia na posiedzeniu Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty.

plakat

Praca za darmo – wyniki ogólnopolskiego badania ZNP

31.01.2018

 

   W związku z nowelizacją art. 42 ustawy Karty Nauczyciela od 1 września 2017 roku nauczycielom nie wolno przydzielać zajęć, o których mowa wyżej, w ramach zadań statutowych szkoły. Zajęcia te powinny być wliczane do pensum lub realizowane w ramach godzin ponadwymiarowych.
   Z uwagi na liczne sygnały o występujących nieprawidłowościach w zakresie przydzielania nauczycielom powyższych zajęć, Związek Nauczycielstwa Polskiego pod koniec 2017 roku przeprowadził badanie ankietowe w 13 województwach w celu zdiagnozowania skali problemu.
   Zebrane wyniki wskazują na bardzo wysoką skalę naruszenia prawa w zakresie czasu pracy nauczycieli we wszystkich typach badanych placówek. Przyczyną pierwotną nieprawidłowości jest, naszym zdaniem, nieprecyzyjność zapisów art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela.
   Związek Nauczycielstwa Polskiego widzi konieczność nowelizacji art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy Karta Nauczyciela, a także zmiany przepisów w sprawie opiniowania arkuszy organizacji przez kuratorów oświaty (wprowadzenie wymogu uzyskania pozytywnej opinii KO).
   Związek przesłał wyniki minister edukacji, występując z wnioskiem o przeprowadzenie kontroli przez nadzór pedagogiczny, czy nauczyciele realizując pomoc psychologiczno-pedagogiczną otrzymują wynagrodzenie.
   Związek przesłał także wniosek do sejmowych komisji edukacji oraz samorządu terytorialnego, aby problem pracowniczy związany z realizacją ppp stał się przedmiotem dyskusji parlamentarnej.
Ponadto ZNP złożył wniosek o potrzebie nowelizacji ustawy Karta Nauczyciela drogą inicjatywy poselskiej – o konieczności nowelizacji art. 42, a także nowelizacji prawa z zakresie oceny pracy nauczycieli związanej z awansem zawodowym.

MEN przyznaje: wzrost płac nauczycieli finansowany z likwidacji dodatku!

23.01.2018

 

   Minister edukacji oficjalnie przyznaje, że podwyżki od 1 kwietnia sfinansuje ze zlikwidowanego dodatku mieszkaniowego!
   (czyli najpierw pieniądze pracownikom oświaty zostaną zabrane, a następnie dane ponownie i nazwane "podwyżką")
   Od 114 do 157 zł brutto dostaną w kwietniu nauczyciele. ZNP podkreśla, że w praktyce oznacza to, że wzrost wynagrodzeń w skali roku wyniesie 3,7 proc. – Jeśli do tego uwzględnimy inflację – podwyżki nie przekroczą nawet 2 proc.– wylicza prezes ZNP, Sławomir Broniarz.
   Związek postuluje jednorazowe, 15-procentowe podwyżki. Domaga się też spotkania z premierem Mateuszem Morawieckim.

Wspólne wystąpienie dwóch oświatowych związków do MEN

18.01.2018

 

   Dwa oświatowe związki zawodowe Branża Nauki i Oświaty Forum Związków Zawodowych i Związek Nauczycielstwa Polskiego wystąpiły razem do minister edukacji Anny Zalewskiej. Domagają się spotkania z premierem Mateuszem Morawieckim, by porozmawiać o znaczących podwyżkach dla pracowników oświaty, a także zmiany formuły pracy Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty.
   – Ze względu na wagę zagadnień i problemów wymagających pilnego rozwiązania, takich jak: znaczące zwiększenie nakładów na oświatę, wzrost wynagrodzeń nauczycieli o 15 proc., z wyrównaniem od 1 stycznia 2018 r., zabezpieczenie środków na wynagrodzenia i ich wzrost dla wszystkich nauczycieli ze szkół i placówek prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego i właściwe resorty, oczekujemy, że doprowadzi Pani Minister do spotkania Premiera Mateusza Morawieckiego ze związkami zawodowymi, w terminie dogodnym dla stron – czytamy we wspólnym liście związków do szefowej resortu edukacji.
   Związki podkreślają, że prowadzony podczas spotkań Zespołu dialog nie spełnił ich oczekiwań i nie doprowadził do wspólnych ustaleń w wielu kluczowych dla nauczycieli i pracowników oświaty kwestiach. Przypominają, że powołany 3 listopada 2016 r. przez Ministra Edukacji Narodowej Zespół do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty miał wypracować rozwiązania systemowe w dziedzinie edukacji, a także strategię polityki oświatowej w zakresie praw i obowiązków pracowników oświaty dotyczącą finansowania oświaty, wynagrodzeń nauczycieli, awansu zawodowego nauczycieli, czasu pracy i warunków pracy.
   Tymczasem, 27 października 2017 r. Sejm RP przyjął nowelizację Karty Nauczyciela, między innymi w zakresie awansu zawodowego i oceny pracy nauczyciela, urlopu dla poratowania zdrowia, a także likwidacji niektórych dodatków socjalnych. Żadna ze zmian przyjętych w Karcie Nauczyciela nie wpłynęła na wzrost wynagrodzeń nauczycieli czy polepszenie ich warunków pracy. Nie uzyskała też aprobaty partnerów społecznych.
Związki podkreślają, że kosztem pracowników dokonano wymiernych oszczędności w budżecie państwa. Z zapowiadanych znacznych podwyżek płac przyjęto rozwiązanie o wzroście wynagrodzeń rozłożonym na lata 2018-2020, w wysokości 3 razy po 5 proc. w każdym roku. Wzbudziło to ogromne niezadowolenie pracowników oświaty, zwłaszcza w kontekście informacji rządu o bardzo dobrej sytuacji budżetu państwa.
   – Zmiany przyjęte przez Sejm w pragmatyce nauczycielskiej są dowodem, że formuła pracy Zespołu nie sprawdziła się, a postawiony główny cel jego powołania, dotyczący podniesienia prestiżu zawodu nauczyciela, nie został osiągnięty – czytamy w liście do MEN. – Opowiadamy się za współpracą Ministra Edukacji Narodowej z partnerami społecznymi opartą o autentyczny dialog i porozumienie. Oczekujemy, że prace prowadzone w jego ramach będą toczyły się wyłącznie z udziałem strony rządowej i partnerów społecznych reprezentowanych przez związki zawodowe.

Zawieszamy rozmowy z ministerstwem edukacji

12.01.2018

 

   Zgodnie z decyzją Prezydium ZG ZNP, Związek zawiesza udział w dalszych pracach Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty. Wczoraj w godzinach popołudniowych poinformowaliśmy o tym minister edukacji Annę Zalewską – powiedział na konferencji prasowej prezes ZNP Sławomir Broniarz.
   Szef ZNP wyjaśnił, że Związek krytycznie ocenia dotychczasową formułę pracy Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty przy MEN. – Prowadzony podczas spotkań Zespołu dialog był pozorowany i nie doprowadził do wspólnych ustaleń w wielu ważnych dla pracowników oświaty kwestiach – powiedział. – Anna Zalewska wykorzystuje spotkania z partnerami społecznymi do legitymizowania swoich decyzji. Nie uwzględnia zgłaszanych przez nas uwag.

Urlopy zdrowotne zawieszone

4.01.2018

 

   To przykład lekceważenia nauczycieli!

   – To przykład lekceważenia nauczycieli. Nieopublikowanie podstawowego rozporządzenia powoduje, że żadna spośród ponad 600 tys. uczących osób nie ma możliwości skorzystania z uprawnienia, które gwarantuje jej prawo – mówi dziś Krzysztof Baszczyński, wiceprezes ZG ZNP („Dziennik Gazeta Prawna”, 4 stycznia 2018 r.). Dodaje, że nawet jeżeli stan zdrowia pedagoga jest fatalny, to dyrektor nie może skierować go na badania, a lekarz wydać orzeczenia, bo nie zostały opublikowane ich wzory.
   Zgodnie z nowymi przepisami, od 1 stycznia 2018 r. prawo kierowania na urlop dla poratowania zdrowia ma tylko lekarz medycyny pracy. Nauczyciele mają prawo do urlopu jedynie „w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia: choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej lub choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę” albo też na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową – przypomina „Głos Nauczycielski”.
   Tymczasem, jak donosi dziś „Dziennik Gazeta Prawna”, wraz z wejściem w życie z początkiem tego roku ustawy o finansowaniu zadań oświatowych automatycznie utraciło moc rozporządzenie ministra zdrowia z 27 października 2005 r. w sprawie orzekania o potrzebie udzielenia nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia. Nowego rozporządzenia, które miało regulować zakres oraz tryb przeprowadzania badania lekarskiego, wzór skierowania na badanie lekarskie oraz orzeczenia lekarskiego, nie ma.

Minęło 100 dni od wprowadzenia reformy edukacji Podsumowujemy!

22.12.2017

 

   Wspólna konferencja prasowa Sławomira Broniarza (ZNP) oraz Doroty Łobody (Rodzice przeciwko reformie edukacji).
   1 września 2017 roku weszła w życie reforma edukacji Anny Zalewskiej. Teraz po ponad 100 dniach, od wprowadzenia zmian w szkołach i przedszkolach podsumujemy reformę.

   – Rok temu zawiązaliśmy z rodzicami, organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi szeroką koalicję na rzecz edukacji – NIE DLA CHAOSU W SZKOLE – mówił szef ZNP.
   Wówczas razem informowaliśmy o zagrożeniach wynikających z reformy edukacji Anny Zalewskiej. Mówiliśmy m.in., że skutkiem reformy będzie: skrócenie o rok obowiązkowej edukacji szkolnej i chaos programowy: w szkołach będą jednocześnie „stare” i „nowe” programy, podręczniki i egzaminy (matura). Ostrzegaliśmy, że reforma oznacza także nowe podręczniki pisane na kolanie, odebranie możliwości wyboru klasy profilowanej w gimnazjum (gimnazja dwujęzyczne, artystyczne, sportowe, wojskowe, leśne), trudności z dostaniem się do dobrych liceów i techników, w których – z powodu podwójnego naboru w okresie przejściowym, stworzenie wielkich, pracujących często na dwie zmiany ośmioletnich szkół powszechnych zamiast dotychczasowej sześcioletniej podstawówki, zamykanie najnowocześniejszych i najlepiej wyposażonych szkół – gimnazjów; ogromne koszty związane z wdrożeniem reformy: przeznaczenie pieniędzy na przysłowiowe nowe pieczątki zamiast na dodatkowe zajęcia dla uczniów oraz zwolnienia nauczycieli.

   – Okazało się niestety, że mieliśmy rację. Sprawdził się czarny scenariusz. W najgorszej sytuacji są siódmoklasiści. Był problem z podręcznikami, z klasami, z miejscem w szkołach – wymieniała Dorota Łoboda.
   – Zbierane przez nas dane o nauczycielach tracących zatrudnienie znalazły potwierdzenie w oficjalnych statystykach ministerstwa edukacji, chodzi o dane z Systemu Informacji Oświatowej – mówił Sławomir Broniarz, prezes ZNP. – Dane z SIO są zbliżone do prezentowanych przez nas informacji, które pochodziły z arkuszy organizacyjnych szkół! Niestety, w wyniku reformy edukacji nauczyciele utracili pracę i będą ją tracić w czasie stopniowego likwidowania gimnazjów, czyli do roku 2019. Potwierdził się też zarzut, że więcej nauczycieli musi uzupełniać etaty.
   To nie wszystko. Znowelizowana Karta Nauczyciela sprawi, że w 2018 roku: wzdłuży się awans zawodowy nauczycieli z 10 do 15 lat; awans zostanie powiązany z oceną pracy, a jednym z kryteriów tejże oceny jest moralność; trudniej będzie o urlop dla poratowania zdrowia; znikają dodatki socjalne: mieszkaniowy i na zagospodarowanie, mieszkania służbowe w szkole; a nauczyciele dłużej poczekają na wyższe zarobki w związku z awansem!

   Prezes ZNP odniósł się także do sytuacji ekonomicznej nauczycieli w kontekście rosnących cen. – Żądamy od nowego roku 15% podwyżki płac – poinformował. – Będziemy chcieli na ten temat rozmawiać z nowym premierem Mateuszem Morawieckim.

Prezydent RP podpisał nowelizację Karty Nauczyciela

28.11.2017

 

   28 listopada Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej podpisał ustawę z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych, zawierającą nowelizację Karty Nauczyciela.

   Najistotniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela to:
- nowe zasady awansu zawodowego (awans wydłużony z 10 do 15 lat, powiązany z oceną pracy nauczyciela),
- obligatoryjna ocena pracy (trzy lata po otrzymaniu awansu),
- ocena pracy w oparciu o kryteria, których wskaźniki określą dyrektorzy w szkolnych regulaminach,
- urlop dla poratowania zdrowia przyznawany przez lekarza medycyny pracy, w celu leczenia choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej lub choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy mogą odgrywać istotną rolę,
- likwidacja dodatków socjalnych (mieszkaniowy i na zagospodarowanie),
- likwidacja mieszkań służbowych.

Dane wg SIO: 6,6 tys. nauczycieli utraciło zatrudnienie

14.11.2017

 

       Dziś minister edukacji Anna Zalewska przedstawiła najnowsze dane z Systemu Informacji Oświatowej. Prezentując je pominęła ważne, ale niewygodne dla siebie, informacje dotyczące zwolnień. Podczas konferencji prasowej szefowa MEN nie odpowiedziała również na pytanie o liczbę zwolnionych nauczycieli. Skupiła się przede wszystkim na informacji, że przybyło ok. 12 tysięcy etatów. Nie wyjaśniła jednak, że miejsc pracy przybyło przede wszystkim w przedszkolach (w których zostały dzieci sześcioletnie, a samorząd ma obowiązek przyjąć do przedszkola wszystkie dzieci trzy-, cztero- i pięcioletnie).
   Minister zaprezentowała ruch kadrowy w oświacie posługując się wartością procentową. Poinformowała, że „odsetek nauczycieli, z którymi rozwiązano stosunek pracy wynosi 0,96 proc.” Te wartości procentowe nie pokazują jednak pełnego obrazu sytuacji, w jakiej nauczyciele znaleźli się po reformie. Jeżeli odniesiemy je do liczby pracujących nauczycieli wg SIO, okazuje się, że pracę straciło 6 668 nauczycieli.
   To nie koniec ruchu kadrowego w oświacie. Z SIO wynika, że z uprawnień emerytalnych skorzystało 6 564 nauczycieli, natomiast z uprawnień do świadczeń kompensacyjnych – 2 629 nauczycieli (dane MEN wg SIO).
   Te dane są zbliżone do dotychczasowych informacji ZNP, które pochodziły z arkuszy organizacyjnych szkół!
   Minister edukacji w dalszym ciągu nie przyznaje, że w wyniku reformy edukacji nauczyciele utracili pracę i będą ją tracić w czasie stopniowego likwidowania gimnazjów, czyli do roku 2019.

Sejm przyjął nowelizację Karty Nauczyciela

31.10.2017

 

   27 października Sejm przyjął nową ustawę o finansowaniu zadań oświatowych, zawierającą nowelizację Karty Nauczyciela (274 posłów głosowało za zmianami, przeciw było 161, 7 posłów wstrzymało się od głosu.
Najistotniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela:
· nowe zasady awansu zawodowego (awans wydłużony z 10 do 15 lat, powiązany z oceną pracy nauczyciela),
· obligatoryjna ocena pracy (trzy lata po otrzymaniu awansu),
· ocena pracy w oparciu o kryteria, których wskaźniki określą dyrektorzy w szkolnych regulaminach,
· urlop dla poratowania zdrowia przyznawany przez lekarza medycyny pracy,
·likwidacja dodatków socjalnych (mieszkaniowy i na zagospodarowanie),
· likwidacja mieszkań służbowych.

   Większość zapisów ustawy o finansowaniu zadań oświatowych wchodzi w życie od 1 stycznia 2018 roku. Wkrótce kolejna nowelizacja Karty Nauczyciela dotycząca systemu wynagradzania i likwidacji kolejnych praw pracowniczych.

Awans zawodowy a ocena moralności

18.10.2017

 

   Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się wycofania projektu nowelizacji Karty nauczyciela procedowanego razem z nową ustawą o finansowaniu zadań oświatowych. Nauczyciele nie chcą „prezentu” w postaci powiązania ich awansu zawodowego z oceną moralności. Ocena moralności w miejscu pracy może prowadzić do nadużyć, a nawet do dyskryminacji ze względu na poglądy czy przekonania religijne. Postulujemy pozostawienie dotychczasowego systemu oceniania nauczycieli.

Związek domaga się:
– odstąpienia od zmiany formuły awansu zawodowego powiązanego z oceną moralności nauczycieli, a nie dorobkiem zawodowym,
– likwidacji rozporządzenia dotyczącego nowych kryteriów oceniania nauczycieli i rezygnacji z regulaminów określających wskaźniki spełniania tych kryteriów,
– zwiększenia nakładów finansowych na edukację, między innymi poprzez znaczący wzrost subwencji oświatowej w roku 2018,
– zagwarantowania środków finansowych na wzrost wynagrodzeń pracowników szkół i placówek nieobjętych subwencją oświatową,
– zwiększenia kwoty bazowej w wysokości pozwalającej na wzrost wynagrodzeń nauczycieli od 1 stycznia 2018 r.,
– wprowadzenia dodatku za wyróżniającą pracę dla nauczycieli na każdym stopniu awansu zawodowego od 1 stycznia 2018 r.,
– pozostawienia dotychczasowych dodatków socjalnych oraz zasad udzielania nauczycielom urlopu dla poratowania zdrowia.

„Prezent” na Dzień Edukacji Narodowej

12.10.2017

 

   10 października w godzinach wieczornych połączone Komisje: Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej przyjęły nową ustawę o finansowaniu zadań oświatowych, zawierającą nowelizację Karty Nauczyciela.
   Głosami posłów Prawa i Sprawiedliwości wszystkie poprawki zgłoszone przez Związek Nauczycielstwa Polskiego zostały odrzucone. Poprawki dotyczyły:
- gwarancji finansowania wynagrodzeń nauczycieli poprzez dotację,
- obowiązku prowadzenia szkół i przedszkoli przez JST,
- wykreślenia z ustawy o finansowaniu zadań oświatowych nowelizacji Karty Nauczyciela (po odrzuceniu tej poprawki ZNP wnosił o pozostawienie awansu zawodowego w dotychczasowej formule i niewiązania go z permanentną oceną pracy nauczyciela, której jednym z kryteriów – jak wynika z projektu rozporządzenia – jest postawa moralna nauczyciela, odstąpienia od likwidacji dodatków socjalnych, w tym dodatku mieszkaniowego i na zagospodarowanie, pozostawienie obowiązujących zasad przechodzenia na urlop dla poratowania zdrowia, wykreślenia zmiany zasad wypłaty wynagrodzeń).

   Podczas posiedzenia połączonych Komisji w żadnej kwestii nie wypowiedział się przedstawiciel oświatowej „Solidarności”. Nie poparł żadnej poprawki proponowanej przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Przyjęta przez sejmowe komisji nowa ustawa o finansowaniu zadań oświatowych, w tym nowelizacja Karty Nauczyciela, jest swoistym prezentem na Dzień Edukacji Narodowej ze strony minister Anny Zalewskiej i większości parlamentarnej.

Najnowsze dane dotyczące zwolnień nauczycieli

11.10.2017

 

   Nieustannie słyszymy, że praca dla nauczycieli jest, a zwolnień nie ma. Taka jest oficjalna wersja autorów reformy edukacji. Jeśli przejrzymy oferty pracy na stronach kuratorów oświaty okaże się, że ta „praca dla nauczycieli” to często propozycje typu: jedna, dwie, trzy godziny tygodniowo! Na przykład dwie godziny: dla germanisty w Daleszycach, dla anglisty w Łoniowie, dla geografa w Kłębowie, dla fizyka w Rydzewie. To są oferty, które jeszcze dziś rano można było znaleźć na stronach kuratorów oświaty.
   – Przedstawiamy dane zbierane przez ZNP we wrześniu dotyczące ruchu kadrowego w oświacie w związku z reformą. Przedstawione informacje pochodzą z arkuszy organizacyjnych szkół i aneksów z września. Nie są to, niestety, dane z całego kraju, ponieważ nie wszystkie organy prowadzące nam je udostępniły – mówił prezes ZNP Sławomir Broniarz podczas konferencji prasowej 9 października br. – Informujemy, że 6,5 tys. nauczycieli odeszło z pracy na skutek zwolnienia lub nieprzedłużenia umowy o pracę. Ponad 18,5 tys. nauczycieli ma ograniczony etat i pensję lub pracuje w kilku szkołach lub przeszło w stan nieczynny. Ci nauczyciele pracują na pół, ćwierć lub cząstkę etatu. Ich sytuacja finansowa dramatycznie się pogorszyła, mają o wiele niższą pensję. To także osoby pracujące w kilku szkołach (nowa kategoria nauczycieli tzw. wędrujących, objazdowych). Do tego grona należą także osoby, które z powodu reformy przeszły w stan nieczynny. Natomiast ponad 2,3 tys. osób zdecydowało się na emeryturę lub świadczenie kompensacyjne.
   Prezes ZNP przypomniał, że Związek przedstawił pierwsze szacunki dotyczące skutków kadrowych reformy kilka miesięcy temu i różnią się one od stanu obecnego. – Ale proszę pamiętać, że nie nastąpiło cudowne ocalenie nauczycieli w związku z likwidacją gimnazjów. Tylko te gimnazja będą zamykane na przestrzeni trzech lat. W tym roku mamy do czynienia z pierwszą turą zwolnień. Kolejne będą w roku 2018 oraz – naszym zdaniem – największe w roku 2019, kiedy wraz z opuszczeniem tych szkół przez ostatni rocznik gimnazjalistów z edukacyjnej mapy znikną gimnazja – powiedział.

Wyniki XVII Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego
„O Złotą Wieżę Piastowską” 2017 r.

7.09.2017

 

    Jury Konkursu -
1. Przewodniczący - Piotr Zemanek – poeta i bard,
2. red. Maciej Szczawiński – publicysta kulturalny, krytyk literacki, pisarz,
3. Patrycja Łyżbicka – polonistka, nauczycielka, poetka

Wyniki XVII Ogólnopolskiego Konkursu Poetyckiego „O Złotą Wieżę Piastowską” -

Złota Wieża Piastowska - Piotr Piątek, Kołobrzeg
Srebrna Wieża Piastowska - Kacper Płusa, Warszawa
Brązowa Wieża Piastowska - Michał Mayer, Łódź


Wyróżnienie - Marcin Jurzysta, Toruń
Wyróżnienie - Agnieszka Marek, Bielsko - Biała

Nagroda Specjalna
za wiersz nawiązujący tematyką do Cieszyna i Ziemi Cieszyńskiej
- Cecylia Suszka, Koniaków

Nagroda Specjalna
dla twórcy będącego członkiem Związku Nauczycielstwa Polskiego
- Magdalena Dryl, Katowice


Oświatowa „S” chce likwidacji Karty Nauczyciela

5.09.2017

 

   ZNP z coraz większym niepokojem odbiera działania Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” zmierzające do podzielenia środowiska pracowników oświaty.
   Prowadzone przez „S” jednostronne negocjacje z rządem w sprawie nowego systemu wynagradzania nauczycieli są tego najlepszym przykładem. Nie rozumiemy stanowiska „Solidarności”, z którego wynika, że za cenę wzrostu wynagrodzeń o 15 proc. związek ten zgadza się na likwidację „przywilejów” nauczycielskich.
   Związek Nauczycielstwa Polskiego stanowczo stwierdza, że w Karcie Nauczyciela zapisane są obowiązki i uprawnienia nauczycieli, a nie przywileje. Niestety, wszystko wskazuje na to, że oświatowa „Solidarność” chce pozbawić nauczycieli istotnych dla nich zapisów zawartych w ustawie – Karta Nauczyciela.
   Chcemy przypomnieć, że pragmatyka nauczycielska została nadana ustawą z dnia 1 lipca 1926 r. Stosunki służbowe nauczycieli.
  Związek Nauczycielstwa Polskiego apeluje do „Solidarności” o zaprzestanie prowadzenia niebezpiecznej polityki dla środowiska oświaty. Polityki, która nie tylko dzieli to środowisko, ale również wypacza obraz zawodu nauczyciela w opinii publicznej.
   Jednocześnie stanowczo protestujemy wobec oskarżania ZNP o próbę wywołania „totalnego chaosu”, rzekomo za utratę unijnych funduszy. To absurd!
   Wzywamy rząd do podjęcia rozmów ze wszystkimi partnerami społecznymi, a nie tworzenia pozorów negocjacji, z których wyklucza się największy oświatowy związek zawodowy.
   Domagamy się godziwego wzrostu nauczycielskich wynagrodzeń, ale nie kosztem likwidacji dotychczasowych uprawnień.

PiS wyrzucił 910 tys. podpisów do kosza

21.07.2017

 

   20 lipca 2017 roku Sejm, głosami posłów Prawa i Sprawiedliwości, odrzucił obywatelski wniosek o rozpisanie referendum szkolnego. Ponad 910 tys. podpisów większość sejmowa wyrzuciła do kosza.
   W głosowaniu wzięło udział 446 posłów. Wniosek poparło 210 posłów z PO, Nowoczesnej, Kukiz’15, PSL, Unii Europejskich Demokratów i Republikanów, przeciw było 236 posłów z PiS i koła Wolni i Solidarni, nikt nie wstrzymał się od głosu.
   Pytanie referendalne, pod którym komitet obywatelski zbierał podpisy, brzmiało: „Czy jest Pani/Pan przeciw reformie edukacji, którą rząd wprowadza od 1 września 2017 roku?”.
   W ostatnim badaniu CBOS 62 proc. ankietowanych opowiedziało się za rozpisaniem referendum w sprawie nowego ustroju szkolnego. Referendum popierają zarówno przeciwnicy jak i zwolennicy reform Anny Zalewskiej.

2 I 3 I 4 I 5 I 6